Προβολή ταινίας: «Ο Μεγάλος Δικτάτορας»

ΚΥΡΙΑΚΗ 4 ΟΚΤΩΒΡΊΟΥ
ΩΡΑ 8:00 MM  ΣΤΟ ΣΙΝΕ ΑΜΠΑΡΙΖΑ  (ΛΥΣΙΟΥ ΚΑΙ ΓΑΛΑΚΙΔΩΝ)  ΠΡΟΒΑΛΛΟΥΜΕ ΤΗΝ
 ΤΑΙΝΙΑ :

«Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ «

Παραγωγή :  (1940)
Διάρκεια: 125′
Σκηνοθεσία :Charles Chaplin
Σενάριο: Charles Chaplin
Είδος: Κωμωδία
Υπόθεσή:
Η ταινία είναι η πρώτη ομιλούσα του Chaplin και αυτή που τον επαναφέρει στην επικαιρότητα μετά από 5 χρόνια απουσίας του από τα κινηματογραφικά δρώμενα. Το The Great Dictator – Ο μεγαλος Δικτατωρ θεωρείται ένα εξίσου αριστουργηματικό δημιούργημα του ευφυούς ηθοποιού-σκηνοθέτου-μουσικού ( τι να πρωτοπεί κανείς) κυρίως λόγω του περιεχομένου της, των προθέσεων του δημιουργού αλλά και των ιστορικών συνθηκών που το γέννησαν και το πλαισίωσαν. Η ταινία μνημονεύεται κυρίως για τα παραπάνω και ίσως λιγότερο λόγω της καλλιτεχνικής της αξία. 
 
Από ιστορικής πλευράς είναι εξαιρετικά σημαντική. Ο Chaplin αισθανόμενος την ανάγκη να γυρίσει ένα φιλμ το οποίο θα καυτηριάζει τις απολυταρχικές ιδέες και τις «ασαφείς» –ως εκείνη την χρονική στιγμή- προθέσεις του παρανοϊκού Γερμανού δικτάτορα, αποδεικνύει ότι διέθετε μία τρομακτική οξυδέρκεια, που τον βοήθησε να ερμηνεύσει τις τρέχουσες ιστορικές παραμέτρους, πριν ακόμη η φρίκη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ξεδιπλωθεί στα μάτια του. Αν σκεφτεί κανείς ότι ο Chaplin ξεκίνησε τις προετοιμασίες των γυρισμάτων το 1937 όταν ο Χίτλερ δεν είχε καν εισβάλλει στην Πολωνία, αυτή του η ικανότητα μοιάζει σχεδόν μαντική! 
 
Στην ταινία ο Chaplin ερμηνεύει δύο ρόλους, αυτόν του Adenoid Hynkel του παρανοϊκού δικτάτορα της Tomania που μιλάει αγγλικά ανακατεμένα με μια γερμανίζουσα διάλεκτο -αποσκοπώντας στον τονισμό της αυταρχικότητας του χαρακτήρα- και αυτόν που είναι γνωστός απλώς ως «ο Εβραίος κουρέας». Οι δύο χαρακτήρες παρουσιάζουν μία καταπληκτική ομοιότητα. Ο κουρέας πάσχει από αμνησία με τις παραστάσεις από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο διαγραμμένες. Επιστρέφει στο κουρείο του στο γκέτο χωρίς να γνωρίζει ότι η πόλη έχει καταληφθεί από στρατιώτες του διπλού σταυρού. Μέσα από διάφορες ανατροπές, καταλήγει σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης – το οποίο στα προπολεμικά μάτια του Chaplin φαντάζει σαν μία μεγαλύτερης κλίμακας φυλακή. Μετά την απόδρασή του, η εντυπωσιακή ομοιότητα με τον δικτάτορα του δίνει μια θαυμάσια ευκαιρία να βγάλει ένα λόγο. Όμως ο πειρασμός να εκμεταλλευτεί την νέα τεχνική δυνατότητα προκειμένου να πει κάτι πραγματικά σημαντικό είναι πολύ μεγάλος. Και για να είμαστε ειλικρινείς τα καταφέρνει περίφημα. Μας παραδίδει ένα λόγο – μνημείο, φρέσκο, ζωντανό και κυρίως, πάντα επίκαιρο. Και το πράττει μάλιστα σε μία χρονική περίοδο που ο Χίτλερ δεν είχε ακόμη δείξει το πραγματικό του πρόσωπο και η αμερικανική κοινή γνώμη επέμενε να επιδεικνύει μία ουδετερότητα απέναντι στο φαινόμενο του ναζισμού.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s